با توجه به شناختی که از پروسه انتقال اطلاعات در OSPF کسب نمودیم، می دانیم که این پروتکل فقط یکبار اطلاعات LSA را  ارسال می کند. LSA ها در داخل بسته LSU ارسال می شوند و محدوده انتقال هر LSA نیز قبلا با جزئیات بررسی شده اند اینکه مثلا LSA Type 1 و LSA Type 2 در  محدوده Area منتقل می شوند

 و یا LSA Type 3 و LSA Type 5 در تمام AS جابجا می شوند. حال وقتی تغییری در توپولوژی رخ می دهد مانند وقتی که لینکی در شبکه قطع می شود و یا cost لینکی تغییر می کند، روتر یا روترهایی که این تغییر را مشاهده می کنند، مجددا اقدام به ارسال تغییرات مشاهده شده در آن لینک می کنند به عبارت دیگر LSA مربوط به آن لینک مجددا ارسال می گردد. محدوده ارسال LSA نیز به نوع آن مربوط می شود. به عنوان مثال تغییرات داخلی در یک Area با ارسال مجدد LSA Type 1 و یا LSA Type 2 به محدوده همان Area ارسال می گردد. ممکن است این تغییر با LSA Type 3 به دیگر Area ها منتقل شود، مشروط بر آنکه خلاصه سازی در مرز آن Area به بیرون صورت نگرفته باشد.

بنابراین وقتی تغییری در لینکی صورت می گیرد، تغییرات به بخشی از شبکه که ضرورت داشته باشد، اعلام می گردد. روترهایی که اطلاعات تغییرات را دریافت می کنند، سریعا اقدام به به روز رسانی دیتابیس خود می کنند. هر تغییری در دیتابیس نیز منجر به اجرای مجدد پروسه SPF در روتر می شود که خود نهایتا جدول مسیریابی روترهای مورد نظر را به روز می کند.

با توجه به پروسه گفته شده از زمانی که تغییر توپولوژی شبکه در روتر مشاهده می شود تا زمانی که روترهای شبکه جدول مسیریابی خود را به روز نمایند معمولا در کمتر از 1 یا 2 ثانیه انجام می گیرد که این زمان شامل ارسال سریع تغییرات در محدوده مورد نظر و اجرای مجدد پروسه SPF روی دیتابیس جدید است.

اما گاهی تغییرات به کندی شناسایی می شوند. به عنوان مثال وقتی دو روتر از طریق سوییچ های میانی به هم متصل هستند و لینک یکی از روترها تا سوییچ قطع میشود، روتر همسایه بعد از زمان hold time، تغییر را شناسایی می کند و اقدام به اجرای پروسه همگرایی می کند. همانطور که می دانید زمان hold time نیز با توجه به نوع اینترفیس به صورت پیش فرض 40 ثانیه و یا 120 ثانیه است. که اضافه شدن این عدد به 1 یا 2 ثانیه در پروسه همگرایی، زمان همگرایی را بسیار افزایش می دهد.

برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد که اولی کاهش زمان hello time و hold time است که حداقل مقدار hold time، 1 ثانیه است و بنابراین در چنین شرایطی مشاهده تغییرات حداقل 1 ثانیه از زمان را در پروسه همگرایی به خود می گیرد. در این صورت با وجود کاهش اساسی در زمان همگرایی، همچنان این زمان قابل توجه است. روش دوم برای کاهش زمان مشاهده تغییرات، بکارگیری مکانیزم BFD است که در پروتکل EIGRP نیز در مورد آن صحبت کردیم. این مکانیزم در همه پروتکل های مسیریابی پشتیبانی می شود. در ادامه به چگونگی به پیاده سازی هر یک از دو روش می پردازیم.

برای کاهش مقدار hold time به مقدار حداقل 1 ثانیه از دستور زیر استفاده می کنیم. با این دستور مقدار hold time به مقدار 1 ثانیه کاهش داده می شود و مقدار hello time با توجه به ضریبی که در دستور وارد می کنید، انتخاب می گردد. مثلا ضریب 4 در این دستور بدین معناست که مقدار hold time، 4 برابر hello time است. به عبارت دیگر مقدار hello time برابر با 250 میلی ثانیه است.

IOU(config)#interface ethernet 0/0

IOU(config-if)#ip ospf dead-interval minimal hello-multiplier ?

<3-20>

IOU(config-if)#ip ospf dead-interval minimal hello-multiplier 4

!

!

IOU#sh ip ospf interface ethernet 0/0

!!! بخشی از خروجی حذف شده است

  Timer intervals configured, Hello 250 msec, Dead 1, Wait 1, Retransmit 5

!!! بخشی از خروجی حذف شده است

تغییر مقدار hello time و hold time به حداقل مقدار ممکن در OSPF

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید