هدف از انتقال/توزیع مسیر بین پروتکل های مسیریابی، همانطور که از عنوان آن پیداست، مسیرهای یک پروتکل مسیریابی را به پروتکل مسیریابی دوم یاد می دهد. بدیهی است انجام این کار در شبکه هایی معنا پیدا می کند که بیش از یک پروتکل مسیریابی وجود دارد.

ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا بیش از یک پروتکل مسیریابی در سازمان اجرا می گردد؟ در پاسخ، بعضی از انواع دلایل آن در زیر آمده است

  • 1- تصور کنید پروتکل سازمان شما EIGRP است که پروتکل اختصاصی سیسکو است اما بعضی از روترهای سازمان مربوط به کمپانی سیسکو نیستند که در این صورت مجبور هستید روی آن روترها از پروتکل دیگری مثل OSPF استفاده کنید و مسیرها را بین این دو پروتکل ها جابجا کنید.
  • 2- زمانی که مدیریت شبکه سازمان، به دلیل بزرگی آن، به بیش از یک مدیر واگذار می شود. مثلا شبکه شمال کشور مربوط به یک سازمان به یک مدیر واگذار می شود و شبکه بخش جنوب کشور به مدیر دیگری واگذار می گردد. مدیران مختلف ممکن است از پروتکل های مسیریابی متفاوتی برای مسیریابی شبکه داخلی خود استفاده کنند. در چنین شرایطی برای ایجاد ارتباط بین همه نودهای سازمان مجبور خواهید شد تا مسیرها را بین پروتکل های مسیریابی جابجا کنید.
  • 3- زمانی که دو سازمان مختلف با هم یکی می شوند. قبل از یکی شدن این دو سازمان، هریک، از پروتکل مسیریابی مختلفی استفاده می نمودند. بعد از یکی شدن دو سازمان مجبور خواهیم بود تا مسیرها را بین دو پروتکل مسیریابی توزیع نماییم.
  • 4- در ارتباطات بین سازمان با نمایندگی ها ممکن است مجبور شویم بخشی از مسیرهای هر یک به دیگری یاد داده شود.

دلایل متعددی غیر از دلایل فوق نیز ممکن است وجود داشته باشد که شما را مجبور به استفاده از چندین پروتکل مسیریابی در سازمان می کند که در این صورت معمولا مجبور خواهید شد برای ایجاد ارتباط کامل بین همه نودهای سازمان مسیرها را توزیع نمایید.

در شکل زیر شبکه سازمانی نشان داده شده است که در آن از سه پروتکل EIGRP، OSPF و BGP استفاده شده است.  روتر R1 روتری است که هر سه این پروتکل ها روی آن ایجاد شده است و این روتر نقطه توزیع مسیر بین پروتکل ها خواهد بود. در صورت اجرای بیش از یک پروتکل مسیریابی در سازمان حداقل یک روتر وجود خواهد داشت که بیش از یک پروتکل مسیریابی روی آن اجرا شده است و آن روتر و یا روتر ها نقاطی خواهند بود که مسیرها را بین پروتکل ها جابجا می کنند.

01 مفهوم مسیریابی

مفهوم Redistribution در مسیریابی

در ادامه این فصل ابتدا به چگونگی redistribution می پردازیم. از آنجایی که redistribution ممکن است باعث ایجاد loop در شبکه شود، لذا روش های جلوگیری از loop نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. از آنجایی که در روش های جلوگیری از loop از ابزارهایی مانند Route Map، Prefix List و یا Administrative Distance کمک گرفته می شود، لذا در ابتدای این فصل و قبل از ورود به بحث redistribution به معرفی این ابزارها پرداخته می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید